Din offline în online – dincolo de limitele biroului

Probabil că ziua de 11 martie 2020 nu o să o uităm prea curând, pentru că a fost ziua în care viață noastră s-a schimbat total, iar viitorul de atunci pare incert. Realitatea pe care am trăit-o  în ultimele luni în contextul pandemiei a fost bizară, iar pe alocuri, încă mai simțim greul.

Pe de-o parte, toate aceste luni pare că au trecut ca 2-3 zile. Pe de altă parte, momentele în care luam micul dejun grăbiți, în drum spre birou sau facultate, savuram din plin cafeaua de la colț în timp ce derulam în minte task-urile din ziua respectivă, participam la ședințe câte 25 de oameni într-o sală și ne plănuiam viețile în ritmul dat de orașele aglomerate, pare că se întâmplau acum o veșnicie. De la un timp pe care înainte nu știam cum să-l oprim și în care eram de cele mai multe ori conduși de toxicul “time is money”, am ajuns peste noapte, odată cu adaptarea stării de urgență, într-un moment în care timpul devenise mult prea răbdător. Am pus pe pauză meeting-uri, planuri, evenimente, teambulding-uri, recrutări și ne-am uitat cum timpul curge pe slow-motion.

  • Work life balance – un mit în munca de acasă?

Idealul de  “work life balance” pare mai greu de atins în perioada asta din cauza lipsei granițelor fizice, a tehnologiei  care își face loc abuziv în viața noastră – cu e-mailuri, grupuri pe WhatsApp, conferințe pe Zoom care apar constant (uneori  simultan) și adaptarea normelor în vigoare. Tot mai multe business-uri și-au mutat activitățile în online, zona de remote work devenind o normalitate. Munca de acasă a venit, în acest context, la pachet cu incertitudinea, frica și multe provocări atât în plan personal, cât și profesional.

Atunci cand lucrăm de acasă, ne putem pierde ușor în task-urile zilnice și astfel nu vom simți tranziția dintre ziua “la birou” și terminarea programului.

  • Merită oare să ne transpunem activitățile în mediul online sau nu?

Fiecare dintre noi am simțit măcar o dată nevoia de mai multă comoditate atunci când lucrăm, doream să fim alături de familie sau să fim acasă atunci când ajunge un colet. Tocmai de aceea, munca de acasă aduce avantajul alegerii spațiului de lucru. Faptul că nu mai este necesar să ne deplasăm la serviciu, elimină atât timpii morți pe care de obicei îi petreceam stând în traficul mereu îngreunat, cât și oboseala asociată acestei deplasări –  managementul timpului fiind extrem de important. Totodată, productivitatea este crescută datorită faptului că atunci când lucrăm de acasă nu suntem întrerupți de colegii de birou cu chef de vorbă sau de superiori, reușind astfel, să terminăm sarcinile la timp.

Pe de altă parte, munca de acasă aduce și o serie de dezavantaje. Comunicarea nonverbală este extrem de diferită de cea verbală. Nevoia de interacțiune reală, față în față, a început să crească, iar faptul că lucrăm singuri poate duce la o scădere a moralului. Fiind în zona noastră de confort, cheful de muncă este scăzut și suntem de multe ori distrasi de lucrurile banale din casă. În același timp, munca de acasă devine mai intensă. De multe ori uităm că, așa cum pauzele de la birou sunt importante, la fel sunt și cele de acasă, însă concentrându-ne mult asupra muncii, ajungem să ne suprasolicităm.

  • Cum ne adaptăm la noul normal?

Din păcate, lupta cu coronavirusul nu s-a terminat aici. Vom mai primi vești pe care nu ne-am dori să le auzim, de aceea trebuie să fim pregătiți. Însă dacă am ajuns până aici, cu siguranță vom putea merge și mai departe. Tocmai de aceea am ales câteva sfaturi pentru a fi eficienți și a ne păstra echilibrul în munca de la domiciliu.

Un lucru esențial este păstrarea obiceiurilor de la birou. Cu alte cuvinte, să ne definim clar spațiul de lucru și să ne amenajăm un loc care să devină noul nostru birou, decorându-l în așa fel încât să ne dea doza necesară de energie și motivație zilnică.

Munca de acasă nu ne scutește de rutina sau ritualul de dimineață. Astfel că, trezitul la ore matinale, renunțarea la pijamale sau hainele comode pe care le purtăm de obicei în casă, ajută atât pentru psihic, cât și pentru păstrarea unui program de lucru stabil și ordonat.

Să nu uităm de pauze. Pentru a avea un randament bun, este recomandat să luăm cel puțin 3 pauze în timpul programului de lucru. Aceste pauze ajută la eliminarea tensiunii și a densității acumulate, oferindu-ne posibilitatea de a ne relaxa și a ne oxigena creierul – moment după care există mai mult spor și inspirație în rezolvarea sarcinilor noastre.

Să nu ne obișnuim cu sedentarismul, ci să ne propunem să facem zilnic mișcare cel puțin 30 de minute. Fără să vrem sau să ne dăm seama, munca de acasă ne răsfață și devenim mult mai comozi, dar și mai leneși. Astfel, e important să conștientizăm aceste lucruri și să ne adunăm voința care să ne pună și în activitate fizică, nu doar intelectuală.

Dacă tot reușim să economisim mai mult timp, deoarece nu mai facem zi de zi drumul până la birou și înapoi – avem ocazia să ne descoperim noi talente sau pasiuni. Să ne pierdem în muzică, pictură, dans, lucru manual, gătit sau în orice altă activitate, cunoscând astfel o nouă parte din noi și din personalitatea noastră.

Orice schimbare sau provocare vine la pachet cu un sentiment de frică (frica de schimbare, frica de eșec, frica de necunoscut). În aceste momente în care simțim că suntem învăluiți de o energie negativă, trebuie, în primul rând să devenim conștienți de starea noastră și să ne analizăm atât în exterior, cât și în interior. Exercițiile de respirație ajută la limpezirea minții, la eliminarea gândurilor toxice ce ne stau în cale. După 10 minute de relaxare, ne vom putea concentra pe ceea ce avem de făcut, fără să mai permitem minții să capteze semnale de îngrijorare, panică și temeri.

Muzica clasică sau pur și simplu sunetele din natură reușesc să transmită vibrații care liniștesc mintea și ne antrenează Emoționalul Superior, menținându-ne în acea stare de calm și stabilitate.

Să ai grijă de tine, să te bucuri de fiecare etapă a evoluției tale și să ai încredere că vei trece cu bine peste tot, indiferent de circumstanțe!

Redactat de către: Denisa Souca

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s