Antreprenori de 10- DAN SOUCA

Cu și despre oameni- Dan este acel antreprenor conștient de impactul pe care ceilalți l-au avut în materializarea visurilor lui. Treptat, și-a dezvoltat  capacitatea de a-și cultiva hotărârea și determinarea pe care, mai apoi, le-a transformat într-un stil de viață pe care ni-l va defini chiar el.

A făcut trecerea de la domeniul hotelier la cel culinar, învățând, astfel, ce înseamnă o afacere de familie. În interviul de mai jos, vei afla mai multe detalii despre provocările pe care le-a întâmpinat, principiile după care se ghidează, dar și ce sfaturi are pentru cei care aleg să se avânte în mediul antreprenorial.

1. Poți să ne spui câte ceva despre ceea ce te-a determinat să alegi această carieră? Cum te identifici cu postul de manager al unei afaceri? Care sunt aspectele care te determină să iubești ceea ce faci?

Aș începe acest interviu prin a spune că nu aș numi ,,carieră”  drumul pe care l-am ales. I-aș spune mai degrabă ,,stil de viață”. Asta sunt eu, și asta face parte din mine. Într-adevăr, trebuie să recunosc că nu a fost de la început așa. În perioada adolescenței îmi amintesc că îmi doream să devin ,,bancher”. Habar nu aveam ce implică sau ce aș fi avut de făcut, însă mai târziu am auzit termenul de “antreprenor”, și am realizat ceea ce mi-ar plăcea să fac.

Nu mă identific deloc cu poziția unui “manager”. Am fost unul din norocoșii care a ajuns destul de repede într-o astfel de poziție. Poziție pentru care m-am pregătit inclusiv în facultate, dar mi-am dat seama că nu sunt deloc priceput la asta și am renunțat destul de repede.

Henry Ford spunea că nu e nevoie să ocupi o poziție pentru a fi lider. Nu voi ține niciodată de un scaun în momentul în care aș simți că nu mai pot inspira oamenii de lângă mine. Asta e cel mai important lucru pentru mine și îmi doresc ca fiecare persoană care lucrează alături de mine să lucreze la propriul său vis.

2. Care a fost viziunea initială  asupra business-ului pe care l-ai dezvoltat? Ce strategie de diferențiere ai abordat?

Vorbind despre “THE CRUNCHERY” viziunea mea este să creez un ecosistem în care fiecare parte integrantă să prefere colaborarea cu acest brand. În ce privește angajații, să fie mândri că lucrează într-o asemenea companie, clienții să se îndrăgostească de produsele noastre, iar furnizorilor și colaboratorilor noștri să le facă plăcere să lucreze cu noi.

sigla

Sincer, la început nu am știut prin ce ne vom diferenția într-o piață atât de concurențială. Am muncit mult pentru a scoate în piață produse cât mai bune, iar direcția ne-au insuflat-o clienții noștri. Încet, încet ne-am dat seama înspre ce ne îndreptăm, și unde ne dorim să ajungem în următorii ani.

3. Ce provocări ai întâmpinat pe parcurs și cum le-ai depășit? În ce anume ai descoperit o sursă de motivație?

Fiind un business de familie, cred că asta e cea mai mare provocare. E extrem de greu să destructurezi o ierarhie în care ai crescut și să reușești să construiești una nouă, însă tot cu acei oameni. Obișnuit fiind ca mama și tata să “dea ordinele” acasă, imaginează-ți cum e să îi spui acum tatălui că îți dorești, că tu ești cel care vrei să preia frâiele și să se retragă, păstrându-și doar o poziție de consilier?! E foarte greu, însă îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru familia mea și pentru că am reușit să comunicăm atât de eficient pentru a face ca lucrurile să funcționeze.

Găsesc motivație în absolut orice. În natură, în oameni, în tot. Îmi place să văd întotdeauna partea plină a paharului în fiecare lucru. E un lucru atât de sănătos! Vă îndemn și pe voi!

4. Poți să ne dai câteva informații despre cum ți-ai gestionat sarcinile și timpul, în așa fel încât să reușești să activezi în mai multe domenii? Cum gestionezi cele două afaceri pentru a obține un succes?

În acest moment nu dețin mai multe business-uri. Primul pe care l-am pornit a fost în domeniul hotelier, business pe care l-am și vândut între timp.

Cel de-al doilea a venit în urma contactului meu cu zona de business în food area. Mi-a plăcut întotdeauna bucătăria și dacă am putut îmbina și bucătărie și business am zis de ce nu?! Dar am ales să aducem un concept nou în România, un concept de “meal kit”, iar românilor încă le este necunoscut acest concept. E nevoie de mult timp și resurse pentru a crește un astfel de business, așadar l-am pus pe hold. Cred în continuare în acest proiect, însă nu dispun nici de timpul, nici de resursele necesare educării unei piețe ca și cea din România. Prin urmare am decis să schimbăm puțin macazul și așa a apărut “THE CRUNCHERY – pizza burgers pasta

Despre gestionarea timpului și a sarcinilor nu știu dacă poate fi vorba în condițiile unui start-up. Ce vreau să spun e că, dacă dormi aproximativ 7, 7 ore și jumătate, toate celelalte le lucrezi. Nu mai există weekend-uri sau concediu, program de la 9 la 17 sau alte lucruri de genul acesta.

Cât despre sarcini, pot să vă spun că ești nevoit să faci de toate. De la tăiat ceapă, până la contabilitate, relații cu furnizori, angajări și toate lururile pe care într-un business matur le găsești organizate pe departamente.

5. Care sunt principalele tale atribuții ca manager? Există o echipă în spate pe care o coordonezi în bunul demers al afacerii?

Cum spuneam și mai sus, am reușit să construim o echipă (sau o mini echipă, deocamdată) foarte puternică și dedicată. Suntem într-o continuă căutare de oameni care să ni se alăture pentru a construi un business puternic în România și, de ce nu, chiar și internațional.

În ce privește atribuțiile mele, încep să ies ușor, ușor din activitățile operaționale și să mă îndrept spre direcția care îmi surâde cel mai mult: dezvoltarea!

6. Câți ani de muncă stau la baza stadiului actual al afacerilor?

Am început să lucrez foarte devreme. Având joburi de vară încă din clasa a 9-a, iar primul full-time job a fost la o săptămâna după susținerea examenului de bacalaureat. Ascensiunea mea din punct de vedere profesional a început de la recepționer de noapte în cadrul unui hotel la manager de hotel în aproximativ 5 ani. Timp în care am reușit să deschid și prima mea afacere cu apartamente de închiriat în regim hotelier.

Până astăzi, cred că se pot număra aproximativ 10 ani de “pregătire profesională” înspre calea antreprenoriatului.

7. Din punctul tău de vedere, care sunt beneficiile unei afaceri în artele culinare? Prin ce se diferențiază sau cu ce este mai palpitantă decât celelalte domenii?

Sunt câteva lucruri foarte interesante care au loc cu preponderență în afacerile de food.

Din perspectiva unui tânăr neinițiat încă într-un loc de muncă, consider că a lucra în bucătărie e o sursă uriașă de dezvoltare. Acolo înțelegi cu adevărat ce înseamnă munca în echipă, lucru în condiții de stres (că tot citești asta pe tot felul de anunțuri de angajare), organizare, eficientizare s.a.

Toate aceste lucruri te dezvoltă enorm din punct de vedere personal.

Din perspectiva unui om de business, zona de food e cea pe care probabil și-ar dori-o orice antreprenor (exceptând zona operațională care îi face pe cei mai mulți să renunțe la astfel de afaceri). Dincolo de asta însă, acest tip de afacere aduce următoarele beneficii:

  • Cashflow întotdeauna pozitiv ( în cazul în care nu e așa înseamnă că acel business nu funcționează și că va dispărea cât mai curând);
  • Posibilitatea utilizării creditului comercial;
  • ROI (Return On Investment) destul de rapid;
  • Investiții nu foarte mari.

8. Ai simțit vreodată că toate sacrificiile au fost în zadar? Ți-ai dorit să renunți la activitatea desfășurată? Consideri că momentele de cumpănă au un rol definitoriu în atingerea succesului profesional?

Ca și în viața de zi cu zi, ai parte de zile bune sau de zile mai puțin bune. E la fel și aici. Uneori simți că faci lucruri în zadar și nu găsești soluții la problemele cu care te confrunți. E foarte important să conștientizezi în ce stadiu te afli și ce ai de făcut, iar pentru asta e nevoie să te retragi puțin pentru a vedea întreaga pădure, nu doar copacii. Poți face asta transpunându-te în diferite perspective sau stând de vorbă cu oameni cu experiență în domeniul respectiv.

9. Cât de importantă este susținerea venită din partea celor apropiați în acțiunile tale?

Cred că e cea mai importantă resursă de care are nevoie un antreprenor. Cei apropiați lui să creadă în visul lui și nu doar să creadă, ci să îl și susțină în asta.

10. Dacă ar mai exista posibilitatea de a alege din nou  drumul carierei dvs, ați proceda diferit?

Aș alege tot ceea ce fac astăzi și anume calea antreprenoriatului, însă cu siguranță aș face lucrurile diferit.

11. Ce sfaturi le-ai oferi celor care au intenția de a-ți călca pe urme în inițierea unei afaceri?

Întotdeauna spun oamenilor să aibă curaj, să creadă în visurile lor și să muncească la asta începând de ACUM!

12. Se spune că succesul este 1% talent și 99% muncă. Ce părere ai? Ce înseamnă pentru tine un om de succes când vine vorba de carieră?

Sunt total de acord! Poți avea talent în multe domenii, însă în antreprenoriat nu cred că poate fi vorba de talent. În schimb cred că e vorba de muncă, iar în urma acesteia vine și experiența care te face să iei decizii tot mai bune și să fii tot mai bun în ceea ce faci.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s